السبت، 15 يناير 2011

هم ...هؤلاء..ونحن!!


هم

بدأوا الانتفاضة و الخروج إلى الشوارع بشكل تدريجي من شهر تقريبا،لغاية لما خلوا الراجل الريس بتاعهم بقى عامل زي الفرخة ومشي من البلد خالص بعد ماكان طابق على نفسهم لأكتر من عشرين سنة.

هم...مشكلتهم انهم نجحوا في ان الراجل يهرب بجلده قبل ما الشعب  التونسي يطلع تيييت أهله، بس من غير ما يكون عندهم  خطة هيعملوا ايه بعد ما الراجل يكت و بمشي وهو متاخد على قفاه.

عشان كدة هم دلوقتي عاملين زي إلي رقصوا على السلم ولامنهم طلعوا و لا منهم نزلوا واقفين مكانهم وفرحانيين شوية...بس الخوف إنهم مايعرفوش يديروا البلد تاني...أو ترجع شخصية وسخة تمسكهم تاني...


هؤلاء

بعض من التابعين في الدويلات العربية الصغيرة (دويلة تصغير كلمة دولة)...دول مهمشة ومالهاش أي حضور قومي عربي قوي مجرد اسم على اليافطة بتاعة الممثلين للدول دي.

دائمي التشجيع للتحركات إلي بتحصل في الدول التانية إلي أكبر منهم وأي حركات تحررية تانية، طبعا هما مجرد متشعبطين في أي تحركات بتدور حواليهم مع إنهم دائما بيوصفوا نفسهم مثقفين ومتعلمين ومتحضرين (لاحظ هما دائما بيوصفوا نفسهم بكدة مش حد تاني).

طبعا سيبك من هؤلاء لانهم كدابين زفة أو بمعنى اصح هؤلاء مجرد ناس بتسقف للناس إلي واقفة على المسرح بتغني.

نحن

بدأنا الاعتصامات في 2002 تقريبا مع اندلاع  اضطرابات عمال المحلة...ومنها بدأت ظهور حركات معارضة في الشارع المصري..لكن النظام كان ذكي.

هتقولي إزاي يا نجم النظام كان ذكي؟َ! عادي جدا النظام ركب "سكس بالف" للشعب المصري ، والسكس بالف ده علميا هو عبارة ان جهاز بيتركب عشان يحرك سائل او غاز في اتجاه واحد من غير ما يرجع تاني وبكدة يكون طلع الضغط الزائد بشكل آمن (انظر إلى السخان في بيتك لو كان على شاكلة نوع أوليمبك إليكتريك).

النظام ساب الشعب يتكلم ويعارض و يحتج ويتظاهر، وكل ده بدون نتيجة لغاية لما الشعب زهق وطلع عينه ومابقاش مستني غير موت " الكبيرأوي" وبكدة النظام غيَر مفهوم قديم وطريقة تفكير المفكرين إلي هو كان "الزن على الودان أمر من السحر". لان النظام طلع هو الساحر نفسه...

ليست هناك تعليقات: