الاثنين، 24 يناير 2011

عربية الفول


أحلى حاجة إن "عربية الفول" جزء من تكويني الشخصي و الثقافي على مدى حياتي من و أنا في الاعدادية لغاية دلوقتي، مش قادر أنسى أيام  ضرب طبق الفول و إحنا مزوغين من المدرسة  عند "علي ومبي" و "أحمد مرهم" في العباسبة و كمان السحور على عربية "ماهر" في ميدان الجيش.

وأجمل شيء و انت واقف أو قاعد على رصيف أو على قفص عند عربية الفول و مديها لغوصة في الطبق مع العيش البلدي الطازة وشوية السلطة إلي كلها مية ومافيهاش غير أشباه قوطة و خيار و الباقي بقدونس، بتحس بإحساس جميل انك مش متقيد و عايش "حر"، و لا تلاقي جرسون حالق دقنه و متشيك على الآخر ومديك ابتسامة مش من قلبه و يعدي عليك ويقولك تؤمر بحاجة تانية يا فندم!! حضرتك محتاج حاجة يا فندم!! الأكل ناقصه حاجة يا فندم!!

لكن على عربية الفول الحياة أسهل بكتيير انت بس مجرد ما تنده "يا برنس طبق كمالة هنا" هتلاقي الحاجة قدامك في ثواني. وانت تقوم تجيب العيش بإيديك من على القفص "هلب يور سلف".

المهم أنا بحكي االكلام ده لأني من يومين ضربت "شقة" فول (و شقة هنا مش معناها فلات بالنسبة للعيال الفرافير دي معناها ساندوتش على شكل نص رغيف بلدي) على عربية فول بالصدفة في أول شارع الهرم من ناحية الجيزة وما كنتش قاصد و كل ده عشان خاطر إسم العربية شدني ..الباشا مسميها "فول تاكي" زي ما انتم شايفين في الصورة دي.



المشكلة ان حصل نقاش مع أحد الأصدقاء و إحنا قاعدين على قهوة بلدي هل الأونر "مالك عربة الفول" كان يقصد "تاكي" على أساس تاكي بتاع المراتب و لا كان بيقصد الأسم على وزن "كنتاكي". وبصراحة أنا رأي الشخصي يرجح الاثنين عشان مافيش حد يزعل.

ليست هناك تعليقات: