الاثنين، 17 يناير 2011

المجرة







بما أني ما قدرتش افهم ليه الأستاذ ممتاز القط (مياو) رئيس تحرير جريدة الأخبار كتب المانشيت الرئيسي وقال فيه الكلام ده. عشان كدة حبيت أهديكم حاجات تانية يمكن يكون فهمها أسهل من المانشيت. وكتبت مقدمة عن شعر أحد الأصدقاء و إليكم النص بتاعها

التقديم:

الحمدلله ان ليا اصحاب موهوبين وعندهم ملكات شعرية، دي بعض من القصائد لصاحبي "محمود الحاج" ما يمكن أن نقول عنها أنها "لاشيء"...تم تأليفها في لحظات حرجة من أجل وضع المناصب في أماكن محدودة بعد قفل باب الحجز.....

 إمضاء  محمد جلال

وآدي القصائد:

قصيدة المحبوس:

محبوس وريقي ناشف و جرس الباب بيرن
 انا نفسي افتح و لكن حد مكتف ايديا
 انا مين؟
 و مين ياتري علي الباب في اللحظة ديا ؟؟؟

قصيدة المتضايق:


الجرح اللي في دقني ده
و النظرة اللي في عيني ديه
 و مراية حمامي الصبح ضباب
و اسناني واقعة في الحلم و انا جوه احداث الفيلم
 و بمثل دوري مكسور... مش عارف احب الدور
 انا متضايق من نفسي :( :(

قصيدة السفاح:

سنين و الرابعة كبيسة
 جنب الشغل عمارة... ورا العمارة كنيسة
 انا قاعد مش مرتاح ...انا باب ديته مفتاح
 كان نفسي اكون سفاح... بس مجبتش مجموع
و انا كل ما امشي... بالاقي يافطة الوقوف ممنوع

أخيراً قصيدة المجرة:

كل ذره في المجرة واقفه بره.. عايزه دورها في المعادله
فاضي  ياسطي ؟
قطه سمرا  مبوزه...معرفش ليه متنرفزه؟
مش مشكله قسط فلوس الأجهزة
خلي ايمانك معجزه
واياك تخون
الا اذا كان امتحانك الجاي في الخيانة


و اضربو دي كمان


قصيدة المشكلة من تأليف صديقي "معتز رشاد"

قوانين حياتى المهرجله
باطلع من مشكله اخش في مشكله
 وحاجات كتير في دماغي متكومه ومتأصله
وتفاصيل بالعبيط كل ما بفهمها بتزيد البرجلة

ليست هناك تعليقات: