الاثنين، 17 يناير 2011

انت كنت معاهم؟؟

طبعا كلنا فاكرين أن مصر المحروسة شهدت أسوأ حالتها في عام 2010، وقبل ما عقلك يوديك على مشاكل اجتماعية و اقتصادية و سياسية، أنا بقولك... قف مكانك وفكر.

اختفى الحشيش من الشارع المصري لأول مرة منذ قرون من الزمان، وطبعا أنا شفت معاناة أصدقائي الحشاشين و الضريبة و أصحاب المزاج من الأزمة دي، إلي خلت كل شاب يلف حوالين نفسه و يواجه مصيره المليء بالغموض و اليأس..

طبعا دار كلام كتيير حوالين هذه الظاهرة الغريبة و الغير معتادة إن مصر ما يكونش فيها قرش حشيش و لا حتى سلكاية يا دوب تعمل سمسون صغير لزوم الدماغ العادية.

وطبعا أنا لن أنسى سواق التاكسي إلي كنت راكب معاه و بنتكلم في موضوع إختفاء الحشيش لأنها كانت قضية رأي عام.

السواق كلمني كدة بصوت واطي وأنا معاه في العربية عشان يديني إيحاء بأنه هيقولي على سر خطير يبرر موضوع إختفاء الكيف بالشكل ده من المنبع و الديلرز.

السواق: يا باشمهندس أنا هقول لحضرتك ليه الحشيش إختفى، أصل الأستاذ محمد البرادعي كان قاعد مع الريس ووراه الفيديو بتاع المصنع إلي كان بيعمل حشيش. وطبعا الريس عشان خاطر إنتخابات الرئاسة و مجلس الشعب قاله على جثتي يكون في قرش حشيش في مصر تاني.

أنا: كنت في حالة إغماء داخلي وصدمة من إلي سمعته من السواق، لأن جه في دماغي أن محمد البرادعي قاعد مع الريس و كل واحد فيهم معاه موبايل صيني من أبو تلفزيون و إريال و صوت عالي والأولاني بيقول للتاني افتح كدة البلوتوث عندك عشان تشوف الفيديو ده... مجرد تخيل..وفجأة فقت ورديت عليه و سألته...

-          هو انت كنت معاهم لما كانوا بيتفرجوا على الفيديو سوا؟!!

السواق: صمت تام.. إلى أن وصلني الشغل..وانا عمال افكر في نفس المشهد بتاع التليفون الصيني أبو إريال!!

وده الفيديو إلي  كان بيحكي عنه سواق التاكسي: 

ليست هناك تعليقات: