الأحد، 16 يناير 2011

علقة موت

طبعا أول ما تقرى العنوان تحس انك هتتفرج على الفيلم العبقري بتاع الأستاذ ممدوح فرج بطل العالم في المصارعة الحرة إلي أقيمت في المريخ زمان بكرشه و نظارته الفكسانة دي.

لكن في الحقيقة أنا ربنا نجاني من علقة موت أكيدة وحتمية في مدينة بورسعيد، بالمختصر كدة أنا كنت من سبع سنين مسافر لبورسعيد لوحدي، وبعدين نزلت على سوق البالة إلي كان عند موقف دمياط القديم و كان الكلام ده الساعة عشرة الصبح تقريبا و لسة المحلات كانت بتفتح.

وهما بيفتحوا لاقيت كل واحد بيقول لجاره "صباح الخير يا أبو العربي" فطبعا أنا افتكرتها لغة عادية جدا بينهم زي كلمة "صباح الفل يا مان" كلمة مان دي كانت متداولة في تلك الأيام المشؤمة.

المهم دخلت على محل و بقول للراجل صباح الخير يا أبو العربي وبصراحة وبدون مقدمات لاقيت الراجل قام ماسك فيا من الجاكت وعند رقبتي ....و إديله بقى "صباح الخير يا ابو عربي ايه ياد يا بن تييييييت ، يا عيل يا تييييييييت"" وطبعا أنا قمت جايب وارا بعد ما لاقيت حواليا زحمة و دايرة كبيرة من أصحاب المحلات من الجيران.

وقعدت اقوله أنا ماعرفش انها كلمة عييب...حقك عليا يا عم و الله العظيم ما أعرف معناها إيه أنا يا عمنا من القاهرة..

وبعدها سابني وفضلت ماشي لغاية الحي الأفرنجي وأنا هناك وقفت عند كشك و سألت الراجل و قلتله يعني إيه "أبو العربي" لاقيت الراجل اتكلم في موضوع تاني وقعد يحكيلي عن البمبوطي والمركب البمبطوي و البمبوطية السريحة إلي بيبعوا حاجات على المراكب الأجنبية.. طبعا الراجل أكل دماغي لدرجة اني شربت الأزوزة ومشيت وفضلت معايا ذكرى "أبو العربي".....

ليست هناك تعليقات: